Figyelem! KEDVEZMÉNYES ÁR:

-60.000 Ft kedvezmény a képzés díjából 2024. május 27-ig történő jelentkezés esetén.

nap
óra
perc
mp
dr-meszaros-adam

Párkapcsolati coaching és
házassági tanácsadási módszertani képzés

1184 elégedett végzett hallgató

Dr. Mészáros Ádám
képzési vezető

media-logok

Párterapeuta, családterapeuta/családkonzulens állás

A pár- és családterapeuta/családkonzulens képzés rögös útjára lépve a leendő segítőben felébred a képzés, hogyan miként fogja a megszerzett tudását a gyakorlatban használni, hogyan tudja képesítését kamatoztatni.

Ha megszületik az elképzelés, hogy a párok, családok segítését választja hivatásul, a szép remények, a szívbeli jóindulat és a magasztos eszmék mellett megjelenik a kérdés, hol fogom én ezt a szakmát gyakorolni?

Aki hagyományos munkaviszonyban gondolkodik, annak talán rossz hír lehet, hogy ezekkel a képzettségekkel igen szűk körben lehet elhelyezkedni. A szűk kör, megyénként néhány álláshelyet jelent csupán, a jogszabály ugyanis családsegítő és gyermekjóléti szolgálatok részére kötelező feladatai közé sorolja a családkonzultáció ellátását. Ezeket az álláshelyek ellátásához a jogszabály egyéb feltételeket is meghatároz, illetve, valószínűleg a családkonzultáción túl egyéb családsegítői feladatokat is szükséges ellátni.

Szóval a hagyományos munkaszerződésektől búcsút mondhatunk és megállapítjuk, hogy a pár és családterapeutaként/családkonzulensként praxist érdemes alapítani és vállalkozóként tevékenykedni.

Néhány gondolat a praxisalapításról

Joggal merül fel a kérdés, hogyan lesz sikeres egy praxis. Egyáltalán mit értünk sikeresség alatt: rengeteg elégedett klienst, szakmai ismertséget vagy jövedelmező vállalkozást. Bármelyik – vagy mindegyik mellett – teszed le a voksodat, érdemes átgondolnod, hogy mi a célod a praxisalapítással. Nem mindegy, hogy a párok, családok segítését egy már meglévő segítői praxisra építed rá, vagy esetleg kezdetben mellékállásként gondolkodsz, vagy főállásként a semmiről szeretnéd létrehozni.

Egy biztos, hogy a praxisépítés elképzelhetetlen tudatos tervezés nélkül. A szakmai előírásokon, követelményeken túl pénzügyi tervezést is igényel. Számos gyakorlati lépést kell átgondolni a jogi és számviteli keretektől az iroda fizikai berendezésén át az ügyfélszerzésig.

Honnan lesznek ügyfeleim?

Itt elérkeztünk egy újabb kardinális kérdéshez. Hogyan alakítsunk ki saját ügyfélkört kezdő segítőként? Hogyan leszünk képesek folyamatosan újabb és újabb klienseket bevonzani?

A kezdő segítőkben gyakran megfogalmazódik a félelem, hogy ismeretlen, tapasztalatlan szakemberként talán nem szívesen fordulnak hozzá. Ezt a félelmet úgy lehet a legjobban legyőzni, ha elkezdünk minél előbb kliensekkel foglalkozni. Jó megoldást jelenthet erre mentort keresni vagy egy szakmai műhelyhez csatlakozni.

A „majd egyszer csak beindul” hozzáállás nem feltétlen célravezető

Sokan leragadnak ennél a kérdésnél, mert sajnos nem látják a praxisépítését lényegét. A segítői praxis kiépítése ugyanis nem csupán annyi, hogy berendezünk egy hangulatos irodát, elkészítettünk egy honlapot és várjuk a jószerencsét.

A valóságban ez csak a kezdet, az első lépések. Az igazi pár-és családterapeuta praxis túlmutat ezen: szakmai viszonyítási pont, világítótorony, aki edukál a témájában, és részt vesz a témához kapcsolódó társadalmi szerepvállalásban.

Talán ebből jól látszik, hogy nem két perc alatt és nem két percre építjük pár-és családterápiás/családkonzultációs praxisunkat.

Kitartást, idő és energiabefektetést igényel, nemcsak a párokkal, családokkal végzett munka, hanem a praxis működtetése is. Hiszen egy vállalkozásról van szó, amit folyamatosan menedzselni kell az apróbb lépésektől kezdve a sorsfordító döntésekig.

Szerencsés esetben a pár- és családterapeuta/családkonzulens képzés keretében a résztvevők foglalkoznak a praxisépítés témájával. Fontos végig tekinteni az építkezés  alapkövein és  minél tisztább képet festeni a segítői mindennapok valóságáról.

Lényeges, hogy bármilyen képzést választunk, az térjen ki legalább alapszinten a segítőkre váró kihívásokra a marketing, közösségi média kezelés területén és adjon egy kezdőlöketet ezekben a tárgykörökben. Ezek ugyanis számolni kell egy pár- vagy családterapeutának is, legyen bármilyen képzett és kiemelkedő szakember.

Hogyan lehet egyszerre ennyi mindent csinálni?

Friss vállalkozó segítők gyakran meglepődve tapasztalják, hogy munkára fordítható idejük mekkora hányadát viszi el az ügyfélszerzés, marketing tevékenység. Az időmenedzsment valóban kényes kérdés az induló vállalkozásnál, hiszen a tényleges terápiás/konzultációs tevékenységen túl, foglalkozni kell a marketing, könyvelési, pénzügyi kérdésekkel is.

Ez az a pont, ahol számos kezdő segítő elbizonytalanodik, sokan fel is adják, mondván, hogy nem való ez nekik. Közben pedig csak arról van, hogy reálisan, vállalkozó szemlélettel kell látni a teljes képet. Meg lehet és meg is kell tanulni bizonyos, nem szorosan a párkapcsolati coachinghoz szükséges tevékenységeket, vagy át kell gondolni a kiszervezését. Tudatos tervezéssel, reális előre gondolkodással és felelősségvállalással le lehet győzni a kezdeti nehézségeket és átlendülni a holtpontokon.

Vannak segítők, akik zsigerből ódzkodnak mindenféle ügyfélszerzési, hirdetési tevékenységtől, mondván, ők a pároknak, családoknak akarnak segíteni, nem vállalkozni, főleg nem praxist építeni. A valóság azonban az, hogy ha segíteni akarsz az emberekhez, el is kell jutni hozzájuk. Ezért a praxisépítésben a segítő aktív, tevékeny szerepvállalásra van szükség.

Az általunk indított képzéseken ezért külön fejezetet szentelünk a mai segítői helyzet aktuális kihívásainak, a praxisépítés lépéseire, illetve jól működő  megoldásokat is bemutatok, amelyek dinamitként gyorsítják fel a kezdeti lépéseket egy virágzó segítő praxis eléréséhez.